Gå til hovedindhold

Børnehuset Hoppeloppen

Velkommen til Børnehuset Hoppeloppen, en integreret institution, hvor vi vægter fællesskab og tryghed på tværs af alle stuer.

  • Læs op

Indhold

    Velkommen til vores fællesskab i Børnehuset Hoppeloppen, en integreret institution, hvor vi vægter fællesskab og tryghed på tværs af alle stuer. Vi har plads til 24 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn fordelt på fire stuer. Hos os er det vigtigt, at børnene føler sig trygge ved alle voksne og opbygger venskaber på tværs af huset. 

    Faciliteter og rammer 

    Vores indendørs faciliteter består af fire grupperum – to til vuggestuen og to til børnehaven. Centralt i huset har vi et fællesrum og et mindre køkken samt garderober til børnehaven. Vuggestuens garderober er fordelt ud fra deres stuer. Derudover har vi et motorikrum, som alle børnene benytter for at styrke deres motoriske udvikling. 

    Udenfor byder vi på en stor og varieret legeplads med mange træer, skrænter og et bålområde. Her har børnene rig mulighed for at udfolde sig, bevæge sig og udvikle deres motoriske færdigheder i et naturligt miljø. 

    Pædagogisk tilgang 

    Hos os er det vigtigt, at hvert barn bliver set, hørt og forstået, da vi mener, at barnet har en vigtig stemme i sit eget liv og skal føle sig anerkendt og en del af børnefællesskabet. Vi arbejder med at styrke børnenes selvværd ved at støtte dem i deres udvikling og guider dem i dagligdagens udfordringer, så de får en oplevelse af lykkedes og mestre udfordringer i dagligdagen, dette ud fra barnets nærmeste udviklingszone. Vi reflekterer og justere løbende vores tilgang til barnet, vores aktiviteter og læringsmiljøer, så vi altid tager udgangspunkt i barnets perspektiv, hvilket vi mener giver barnet de bedste forudsætninger for at lykkes. 

    Leg er hjertet i barnets udvikling, og gennem legen forstår barnet verden. Vi har fokus på lege og aktiviteter, hvor barnet kan udforske verden og udvikle sine kompetencer i fællesskab med andre. Vi lægger stor vægt på at skabe gode rammer for leg og samspil, hvor vi sikrer, at alle børn har mulighed for at deltage. Personalet planlægger aktiviteter og står til rådighed som støttende voksne i den frie leg, hvor vi ikke blot understøtter legen, men også relationerne mellem børnene. Vi har fokus på den voksnes rolle i barnets leg, altså hvordan den voksne deltager, understøtter og beriger barnets leg i løbet af dagen, dette for, at vi kan støtte barnet i dets naturlige mestring af nye færdigheder. 

    Vi prioriterer løbende faglig udvikling og arbejder med emner, evaluering og data, der styrker vores pædagogiske praksis. Dette sikrer, at vi kan tilbyde udvikling, trivsel og dannelse til alle børn i vores børnefællesskab.

    Forældresamarbejde 

    For os er forældresamarbejdet vigtig for jeres barns trivsel. Vi stræber efter at skabe et miljø, hvor I som forældre føler jer set og hørt, og hvor der er plads til jeres input og perspektiver. Vi arbejder tæt sammen med jer for at sikre, at vi kan skabe de bedste betingelser for barnets dagligdag og trivsel i Hoppeloppen. 

    Derudover har vi et aktivt forældreråd og en forældregruppe, som planlægger aktiviteter og særlige arrangementer.  

    Vi glæder os til at byde jer velkommen i Hoppeloppen! 

      Medarbejdergruppen består af en pædagogisk leder, 6 pædagoger, en pædagogisk assistent, 4 pædagogmedhjælpere og en pædagogisk assistent elev. Vi har tre krop-og bevægelsesvejledere og en sprogpædagog blandt medarbejderne.

       

      Vi deler så vidt muligt børnene op i mindre grupper for at skabe nærvær med og udvikling for barnet. Vi har fokus på udviklingsmulighederne i de små fællesskaber, som barnet får mulighed for at bruge i det store børne fællesskab.  

       

      Personalet har løbende stuemøder og forberedelse, hvor der bl.a. udarbejdes ugeplaner, som tager udgangspunkt i børneperspektivet og hvad vi fagligt vurderer, børnegruppen har brug for. Børnene deles op i mindre grupper i løbet af formiddagen og er på tværs af det store børnefællesskab om eftermiddagen, her er vi fortsat delt op i børnehave og vuggestue.  

       

      Ugeplaner, tanker om pædagogiske tiltag og emner lægges på Aula i starten af måneden, så I kan orientere jer og tale med jeres barn om den kommende måned.  

       

      Hver torsdag er børnene sammen på tværs i: 
      Sommerfuglene (de ældste fra vuggestuen og yngste fra børnehaven) 
      Næsehornene (de mellemste børnehavebørn)  
      Langhalsene og dragerne (de ældste børnehavebørn) 

      I de ældste grupper varierer navnet, da de selv er med til at bestemme, når grupperne dannes. Efter jul samler vi ældste gruppen til Bjørnebanden, som derfra vil være vores skolegruppe.  

       

      Vi har tilbagevendende emneuger, som børn og voksne ser meget frem til, det er fx Wellness uge, forspiring og såning, pirat uge, høst og halloween, derud over fejre vi højtiderne.  

       

      Vi har i samarbejde med institutionerne på Torvevænget to gange om året bevægelsesuge, hvor vi mødes på tværs. Vi laver morgengymnastik og bevægelses aktiviteter. Vi afslutter den ene uge med hjerteløb rundt om alle institutioner og den anden med en fodboldturnering på multibanen ved Ællebælle.  

       

      Vuggestuen 

      Institutionen åbner kl. 6.30. Vi skaber en rolig og hyggelig stemning omkring den tidlige morgenmad. Der er morgenmad indtil kl. 7.00 for de børn, der har brug for det. Morgenmaden består af havregryn. 

      En typisk dag i vuggestuen starter med, at de to grupper er sammen indtil ca. kl. 07:30. Herefter deler vi os.  

      Kl. 09.00 Holder vi samling, hvor vi siger goddag til hinanden, tæller om alle er her, synger lidt og spiser formiddagsmadpakke. Herefter går vi i gang med dagens aktiviteter, og som regel er der en lille gruppe, der går på tur. 

      Ca. kl. 10.30 Spiser vi frokost, og så bliver børnene puttet til middagslur. Børnene sover enten ude eller inde i barnevogne eller krybber. Børnene sover, til de vågner af sig selv, vi vækker så vidt muligt ikke børnene. De mindste vuggestuebørn følger deres egen spise- og soverytme, indtil de overgår til én lur. 

      Når børnene er stået op efter middagsluren, spiser de eftermiddagsmadpakke, og eftermiddagen går med leg enten ude eller inde.  

      Kl. 16 Leger vi sammen med børnehaven. 

       

      Børnehaven 

      Institutionen åbner kl. 6.30. Vi skaber en hyggelig stemning omkring den tidlige morgenmad. Der er morgenmad indtil kl. 7.00 for de børn, der har brug for det. Morgenmaden består af havregryn. 

      Vi etablerer læringsmiljøer, hvor børnene ex. kan tegne, lave puslespil, læse i bøger eller lege i vores indrettede læringsmiljøer, der er naturligvis også plads til fri leg. 

      For at skabe forudsigelighed og overblik har vi i børnehave en tavle, hvor I som forældre kan orientere jer sammen med jeres barn. Dette i forhold til hvilke stuer der er åben, hvad man kan lege på stuerne og hvilken voksen der er på stuen.  

      Der vil hver morgen være en voksen der er ”flyver”, som kan hjælpe jeres barn med at vinke. Denne voksen er ikke fordybet sammen med en gruppe børn, og står derfor til rådighed til at skabe ro omkring at vinke og sagt farvel. Derefter er der mulighed for at barnet trygt kan guides ind i læringsmiljøerne og leg med vennerne, og hos de voksne som er fordelt på stuerne. 

      Kl. 9.00 Deler børnehavegrupperne sig op på hver sin stue og holder samling på stuerne, hvor vi skaber et overblik for børnene om, hvem der er der den pågældende dag og hvilke grupper og aktiviteter der er den dag og hvilken gruppe det enkelte barn skal være en del af. Efterfølgende spiser vi formiddags madpakker. 

      Ca. kl. 11 spiser vi frokost. 

      Efter frokost går vi på legepladsen og de børn, der har behov for det, får en middagslur. 

      Ca. kl. 14 Spiser børnene deres medbragte madpakker i madpakkecaféen, og resten af eftermiddagen går med aktiviteter og leg enten ude eller inde. 

      Ca. kl. 16 Går vi sammen med vuggestuen.  

       Kl. 17:00 lukker Hoppeloppen (mandag og fredag kl. 16.30). 

      Måltiderne i Hoppeloppen består af: 

      • 1 Formiddagsmadpakke: som kan indeholde et stykke frugt eller et stykke brød. Det forventes ikke at madpakkerne skal være store og indeholde stort udvalg. Dette er blot for at børnene får lidt mad inden vi skal spise frokost, da vi oplever at det kan være langtid at gå fra morgenmad til frokost. 

      • Vi får mad fra produktionskøkkenet fra skolen. Som er varierende og lever op til sundhedsstyrelsens anbefalinger og Aarhus Kommunes vejledninger om mad og måltider for børn og unge i alderen 0-18 år. 

      • 1 eftermiddagsmadpakke: den kan indeholde hvad I har lyst til. Vi anbefaler rugbrød, fuldkornsboller, grønt, frugt og snacks, som f.eks. yoghurt, salami, ostehaps og figenstænger. 

      Vi sender rester med hjem i madkasserne, så I kan se, hvad der hitter for tiden, og hvad der ikke bliver spist. Vi lægger vægt på, at måltiderne er en hyggelig stund, hvor den voksne kan fordybe sig med en gruppe af børn omkring bordet. 

       

      Vi stemmer om det 

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år. 

      Få indflydelse på hverdagen 

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed. 

       

      Samtaler: 

      Vi har forældresamtaler af 30 minutters varighed. 

      • Vi indkalder til en opstarts samtale med nye børn inden de starter. 

      • ca. 3 måneder efter opstart i afdelingen vil der være en opfølgning på barnets trivsel 

      • Overleverings samtale fra vuggestue til børnehaven, når barnet er på vej mod 3 år (45 min) (børnehaven deltager og fortæller om dagligdagen i børnehaven) 

      • Når barnet er omkring 4 år følges der op på barnet trivsel og udviklingspunkter 

      • Inden skole indkaldes der til en samtale om barnets trivsel og udviklingspunkter. 

      Det er altid muligt at aftale flere samtaler, hvis der er behov for det. 

      Vi afholder som udgangspunkt samtaler den sidste onsdag i måneden. Er der behov for andet, aftal da med personalet. 

       

      Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Sidst opdateret: 23. oktober 2024